Strona |
Treść cytatu |
Słowa kluczowe / uwagi |
|
Oko w trakcie ewolucji pojawiło się w rozmaitych formach opartych na co najmniej trzech różnych zasadach: na soczewce, na komórce wzrokowej zaopatrzonej w reagujące na światło pręciki i na stożkach krystalicznych. |
ewolucja
ewolucja oka
|
|
Mit i teoria naukowa dążąc do spełnienia swych funkcji i do znajdywania ładu w chaosie świata działają według tej samej zasady. I w micie, i w nauce, zawsze chodzi o wytłumaczenie świata widzialnego przez siły niewidzialne, o wyjaśnienie tego co jest obserwowane, przez to co jest wyobrażane. Piorun można przecież równie dobrze uznawać za wyraz gniewu Zeusa, jak i zjawisko elektrostatyczne. W chorobie można widzieć albo skutek złego losu, albo konsekwencję infekcji bakteryjnej. Ale w jakikolwiek sposób będzie się wyjaśniać zjawisko, to zawsze uważa się je za widoczny skutek przyczyny ukrytej, związanej z ogółem sił niewidzialnych, które, jak się mniema, rządzą światem. |
mit / nauka
|
5 |
Mit stawia pytania bardzo ogólne, podstawowe, i daje na nie odpowiedzi równie ogólne i z zasady niesprawdzalne. Nauka wydaje się mniej ambitna pod tym względem – zadaje jedynie pytania szczegółowe, dotyczące jednostkowych zdarzeń i zjawisk, ale za to dostarcza odpowiedzi konkretnych i poddających się weryfikacji. Co istotniejsze, takie szczegółowe takie szczegółowe pytania często prowadzą do uzyskania odpowiedzi ogólnych. |
naukowcy
mit / nauka
|
6 |
Mit jednak osiąga to, co dla nauki jest nieosiągalne: pomaga człowiekowi w walce z lękiem, poczuciem bezsensu, pozwala mu też w znalezieniu swego miejsca w świecie. Tak zwany obiektywny świat nauki odseparowany jest od ludzkich uczuć, od bólu i radości, od smutku i nadziei. |
mit / nauka
naukowcy
|
25 |
Bez żadnej jednak wątpliwości to właśnie struktura mitu judeochrześcijańskiego umożliwia powstanie nowożytnej nauki. Nauka zachodnia zbudowana jest bowiem na monastycznej doktrynie Wszechświata uporządkowanego, stworzonego przez Boga, pozostającego poza naturą i rządzącego światem poprzez prawa dostępne rozumowi ludzkiemu.
Prawdopodobnie wymogiem umysłu ludzkiego jest posiadanie jednolitej i spójnej wizji świata. Brak jej wywołuje lęk i schizofrenię. I trzeba przyznać, że w kwestii jedności i spójności objaśnienie mityczne znacznie przewyższa wyjaśnienie naukowe. Nauka nie dąży bowiem od razu do całkowitego i definitywnego wyjaśnienia Wszechświata; funkcjonuje tylko lokalnie. Przeprowadza na zjawiskach eksperyment szczegółowy i przez to dochodzi do opisywania i definiowania. Zadowala się odpowiedziami cząstkowymi i tymczasowymi. Wszelkie inne natomiast systemy wyjaśniania: magiczne, religijne czy mityczne, inaczej niż nauka, ogarniają wszystko. Dotyczą wszystkich dziedzin. Odpowiadają na wszystkie pytania. Tłumaczą pochodzenie, teraźniejszość, a nawet przyszłość Wszechświata. Można oczywiście odrzucać typ eksplikacji oferowany przez mit czy magię. Nie można jednak im odmówić jednolitości i spójności, albowiem odpowiadają one bez najmniejszego wahania na każde pytanie oraz rozwiązują wszystkie trudności przez prosty i jedyny argument a priori.
Nauka w pytaniach, jakie stawia, i w odpowiedziach, których poszukuje, na pierwszy rzut oka wydaje się mniej ambitna niż mit. Początek nowożytnej nauki zaczyna się w istocie od tej chwili, gdy pytania ogólne zostały zastąpione przez pytania ograniczone; do momentu, w którym w miejsce pytań: „Jak został stworzony Wszechświat?” „Z czego jest utworzona materia?” „Czym jest istota życia?”, zaczęto zadawać sobie pytania typu: „Jak spada kamień?” „Jak płynie woda w rurze?” „Jaki jest obieg krwi w ciele?”. Zmiana ta przyniosła niespodziewany rezultat. Podczas gdy na pytania ogólne otrzymano tylko odpowiedzi ograniczone, pytania ograniczone doprowadziły, jak się okazało, do odpowiedzi coraz bardziej ogólnych. |
mit / nauka
naukowcy
|
26 |
W historii nauki największe postępy zawdzięczamy bardzo często nowego typu uogólnieniom, umiejącym połączyć to, co dotychczas wydawało się tworzyć odrębne dziedziny. |
nauka
! - dobry cytat
|
28 |
Jedną z głównych funkcji mitów było zawsze pomaganie ludziom w pokonywaniu lęku i absurdu ich kondycji. Mity próbują nadać jakiś sens zniechęcającej wizji, jaką człowiek uzyskuje w swoim doświadczeniu świata, i mimo wszystkich nieszczęść, cierpienia oraz nędzy chcą przywrócić mu zaufanie do życia. Proponują więc takie widzenie świata, które jest ściśle związane z życiem codziennym i ludzkimi uczuciami. A co więcej, w danej kulturze mit powtarzany w tej samej formie i za pomocą tych samych słów, z pokolenia na pokolenie, jest nie tylko opowiadaniem, na podstawie którego można po prostu wysnuć wnioski co do natury świata. Mit zawiera także treść moralną, jest obdarzony własnym znaczeniem, promieniuje wartościami. W micie istoty ludzkie znajdują, nawet kiedy nie muszą go tam szukać, swoje prawo, prawo w najbardziej wzniosłym znaczeniu tego słowa. Prawo, którego nie sposób odnaleźć ani w zasadzie zachowania masy i energii, ani w „pierwotnej zupie” ewolucji. |
mit / nauka
|
33 |
Według współczesnej biologii żaden mechanizm molekularny nie pozwala instrukcją napływającym ze środowiska na ich bezpośrednie odciśnięcie się w DNA, to znaczy bez przeprowadzenia ich przez dobór naturalny. I jest tak wcale nie dlatego, że mechanizm taki jest teoretycznie niemożliwy, ale dlatego że po prostu nie istnieje. |
mutacje
geny
modyfikacja projektu genetycznego
|
36 |
cechami widocznymi, kształtami, funkcjami, zachowaniem, krótko mówiąc- fenotypem |
fenotyp
|
38 |
Mechanizm adaptacji, zapożyczony przez Darwina od Malthusa, daje przewagę tym osobnikom, które dzięki swojej fizjologii albo swojemu zachowaniu czynią w celu rozmnażania się najlepszy użytek z będących do dyspozycji zasobów. |
gerpedelucja
Resergia
|
40 |
Później jeszcze pytałem o to, dlaczego ludzie zamiast czupryny na głowie nie mają czapki z chlorofilu, w ten sposób nie marnowaliby przecież tak wiele wysiłku i czasu na poszukiwanie pożywienia? Odpowiedź na te moje dawne wątpliwości jest w rzeczywistości dość prosta. Tego typu właściwości organizmu uczyniłyby być może życie przyjemniejszym i łatwiejszym. Ale plan organizacji naszego ciała jest taki sam, jaki był u naszych przodków – kręgowców, a one miały tylko jedną parę ust i pozbawione były chlorofilu. Tak więc w sprawach dotyczących organizmów nie wszystko jest możliwe. |
nawarstwieńce
|
42 |
Ponadto każdy mit zawiera taki rodzaj uniwersalnego wyjaśnienia, który życiu ludzkiemu nadaje pewien sens oraz wartości moralne. A mimo licznych usiłowań w tym kierunku nic nie wskazuje na to, by teoria ewolucji mogła odegrać taką rolę. |
religia
|
42 |
Możliwe jest, że mity przyczyniają się do spójności grup ludzkich łącząc ich członków za pomocą wiary w ich wspólny początek i wspólnych przodków. Prawdopodobnie właśnie tego typu wiara pozwala grupie wyodrębnić się od „innych” oraz określić własną tożsamość. |
religia
|
43 |
I nikt też nigdy nie zaproponował biologicznej teorii fizyki. |
! - dobry cytat
|
51 |
Materia w naszym Wszechświecie rozłożona jest według hierarchii struktur powstałych w kolejnych procesach integracji. Bez względu na to, czy materia ta jest nieożywiona czy żywa, wszystko, co znajduje się na Ziemi, ciągle organizuje się i tworzy systemy. Na każdym poziomie organizacji systemy takie wykorzystują jako swoje składniki niektóre systemy poziomu niższego, ale tylko pewne z nich. Tak na przykład cząsteczki, istniejące w naturze albo wyprodukowane w laboratorium, stanowią jedynie znikomą część wszystkich możliwych interreakcji między atomami, z których są złożone. Cząsteczki te mogą równocześnie ujawniać pewne właściwości, takie jak izomeryzacja albo racemizacja, których nie mają atomy. Na wyższym poziomie organizacji komórki są utworzone z cząsteczek. Ale i na tym poziomie ogół cząsteczek występujących u istot żywych stanowi jedynie bardzo ograniczony wybór spomiędzy wszystkich tworów chemii. A co więcej, komórki zdolne są do podziału, czego nie potrafią czynić cząsteczki. Na kolejnym poziomie organizacji liczba żyjących gatunków zwierząt sięga kilku milionów, a jest to niewiele w stosunku do ogólnej liczby tych gatunków, które mogłyby istnieć. Wszystkie kręgowce składają się z niewielu typów komórek: na przykład nerwowych, gruczołowych, mięśniowych, w liczbie ograniczonej być może do dwustu. Tym, co leży u podstaw wielkiej różnorodności kręgowców, jest ogromna ilość składających się na nie komórek, jak również rozmieszczenie i względne proporcje między ich typami. |
system
matrioszka ekonomi życia
IV zasada Fizyki Życia
|
51 |
Ewolucja - współdziałanie przypadku i konkurencji w rozmnażaniu |
ewolucja
gerpedelucja
|
56 |
Pod wieloma względami proces ewolucji podobny jest do takiego sposobu działania. Bricoleur, często bez dalekosiężnego zamiaru, bierze jakiś przedmiot ze swojego składu i nadaje mu nową, nieoczekiwaną funkcję. Ze starego samochodowego koła robi wentylator, a z połamanego stołu parasolkę. Ten typ działania niczym się nie różni od tego, jaki towarzyszy ewolucji, kiedy wytwarza ona skrzydło z łapy, albo część ucha z fragmentu szczęki. |
ewolucja
|
56 |
Ewolucja nie wywodzi tego, co w niej nowe, z nicości. Działa opierając się na tym, co już istnieje, i to zarówno wtedy, gdy przekształca stary układ nadając mu nową funkcję, jak i wtedy, gdy łączy kilka systemów tworząc z nich inny, bardziej złożony. |
ewolucja
|
|